Metodika Feline Activities – prezenční felinoterapie v institucích a rodinách
Metodika Feline Activities –
prezenční felinoterapie v institucích a rodinách
Zpracoval:
Nezávislý chovatelský klub
Havlíčkova 590/5
293 01 Mladá Boleslav
Obsah:
-
Úvod
-
Mezinárodní klasifikace intervencí AAI
-
Minimální standardy praxe Feline Activities
-
Shrnutí
Úvod
Felie Activities je forma zooterapie, při které dochází k interakci mezi člověkem a kočkou za účelem aktivizace, podpory zdraví, nebo psychosociální intervence. Vzhledem ke specifickým potřebám koček a charakteru jejich komunikace je nutné přistupovat k jejich výběru, chovu, tréninku a přímému zapojení do AAI s ohledem na welfare, schopnost regulace stresu a vztah s handlerem.
Tato metodika vychází z mezinárodně uznávaných principů AAI (Animal Assisted Interventions) a upravuje podmínky a doporučení pro felinoterapii – tedy zooterapii za účasti koček – v institucích a domácnostech. Zohledňuje standardy platné v organizacích IAHAIO, Pet Partners aj., a je přizpůsobena specifikům České republiky.
Metodika se zaměřuje především na práci dobrovolnických týmů a zahrnuje požadavky na kočku i handlera, podmínky bezpečnosti a hygieny, i přehled jednotlivých typů felinoterapeutických aktivit.
1. Mezinárodní klasifikace intervencí AAI
Podle mezinárodní terminologie se felinoterapie řadí mezi AAI (Animal Assisted Interventions), které dělíme na:
- AAA – Animal Assisted Activities (aktivity za účasti zvířat)
- AAT – Animal Assisted Therapy (terapie za účasti zvířat)
- AAE – Animal Assisted Education (vzdělávání za účasti zvířat)
- AACR – Animal Assisted Crisis Response (krizová intervence)
Felinoterapie v ČR nejčastěji probíhá v rámci AAA, AAT a AAE.
2. Minimální standardy praxe felinoterapie
2.1. Handler
-
Věk minimálně 18 let
-
Trestní bezúhonnost (předkládá se výpis z rejstříku trestů; výjimky lze individuálně posoudit, pokud se záznam týká např. dopravní nehody bez vztahu k práci s lidmi)
-
Absolvování základního školení, které zahrnuje:
-
Chov a welfare koček
-
Základy veterinární problematiky a prevence
-
První pomoc v humánní medicíně i pro kočku
-
Etologii koček a jejich komunikaci
-
Základy pozitivního tréninku
-
Obecný základ felinoterapie a specifika dle cílové skupiny
-
Základy komunikace, etiky a GDPR
-
Supervizovaný zácvik ve smluvních zařízeních či privátní praxi v délce 6 měsíců
-
Školení může poskytovat odborná organizace nebo subjekt zabývající se felinoterapií či zooterapií (AAI) v ČR i v zahraničí
2.2.Kočka
-
Věk kočky min. 1 rok (v domácnosti handlera nejméně 6 měsíců)
-
Bezpečné chovné podmínky
-
testování povahových vloh a způsobilosti k vykonávání felinoterapie
-
Povinná každoroční veterinární vyšetření a pravidelná vakcinace dle základního vakcinačního schématu (calicivirus, panleukopenie, herpesvirus), vzteklina dle aktuálních veterinárních nařízení
-
Etický přístup: neinvazní způsob tréninku a péče
-
Vlastní handler, s nímž je kočka v pevném vztahu
-
Hygienické návyky, adaptace na prostředí
-
Záznam z intervence: video/foto/zápis
-
Supervizovaný zácvik ve smluvních zařízeních či privátní praxi v délce 6 měsíců
2. 3. testování a supervize
-
Test Fe-BARQ doplněný o vlastní etologická pozorování
-
Práce s AI (analýza videí, podpora reflexe handlera)
-
Zapojení Trojúrovňového testovacího schématu nebo jeho ekvivalentu do supervizního hodnocení, pravidelná evaluace po roce nebo dle potřeby dříve
Hodnocení primárních afektivních reakcí kočky (např. hravost vs. inhibice)
2. 4. Trojúrovňový model testování týmů
Metodika zavádí systém průběžného testování a reflexe týmu na třech úrovních:
Úroveň 1 – SIBAM model (Somatic – Image – Behaviour – Affect – Meaning, Dr. Peter Levine):
- Sleduje se tělesná odezva kočky (S), vizuální vjemy (I), chování (B), emoce (A) a význam situace pro člověka i zvíře (M).
Úroveň 2 – Polyvagální teorie (Dr. Stephen Porges):
- Důraz na čtení signálů nervového systému (ventrální vs. dorsální vagus, sympatikus)
- Kočka jako „živý barometr“ bezpečí a stavu klienta
Úroveň 3 – Afektivní neurověda (Dr.Jaak Panksepp):
- Hodnocení aktivace primárních emočních systémů: např. CARE, PLAY, SEEKING, FEAR
Každý tým je hodnocen v těchto třech rovinách opakovaně (např. 1× ročně nebo po změně kontextu práce).
2.5. Možnosti videoanalýzy ve felinoterapii
Videoanalýza se stává cenným nástrojem při testování, supervizi a dalším profesním rozvoji felinoterapeutických týmů. Umožňuje zpomalené, opakované a přesné pozorování jemných neverbálních signálů jak u kočky, tak u handlera i klienta. V souladu s principy etické, bezpečné a vztahové felinoterapie lze videozáznam využít v následujících oblastech:
2.5.1. Testování a výběr koček
Sledování řeči těla (body language) kočky v různých kontextech (nové prostředí, kontakt s cizí osobou, nečekaný zvuk),identifikace calming signals a strategií zvládání stresu,porovnání chování u různých typů podnětů (klidné dítě, senior, hlučné prostředí),posouzení míry autonomie a preference interakce.
2.5.2. Supervize a sebereflexe handlera
Uvědomění si vlastního tělesného postoje, dechu, hlasu,rozpoznání okamžiků ztráty pozornosti, přetížení nebo nejasné komunikace,práce s felt sense a vnitřní reakcí na chování kočky či klienta.
2.5.3. Sledování vývoje vztahu a zralosti týmu
Zachycení pokroku v chování a důvěře, identifikace opakujících se situací, které vedou ke stresu či odmítnutí, podpora individuálního přístupu a přizpůsobení aktivit.
2.5.4. Vzdělávání a sdílení v odborné komunitě
Použití anonymizovaných záznamů pro vzdělávací účely, rozbor záznamu v rámci supervizního setkání (např. s využitím metodické opory nebo externího pozorovatele).
Doporučení:
-
Záznam by měl být pořizován s vědomím a souhlasem všech zúčastněných (včetně klienta, pokud je to možné).
-
Kamera může být statická (např. mobil na stativu), důležité je zajistit dobrý záběr na kočku i handlera, a ideálně i zvuk.
-
Video může být krátké (např. 3–5 minut), důležité je zaměřit se na jeden konkrétní moment nebo interakci.
Digitální podpora a nástroje
Videoanalýza probíhá ve spolupráci s odbornou AI asistentkou ChatGPT (OpenAI), která poskytuje nejen jazykové, ale i metodické a etologické poradenství. ChatGPT lze využít jako podpůrný nástroj pro reflexi a analýzu chování – například:
-
vytvoření přepisu pozorování (SIBAM, Polyvagální teorie, afektivní systémy),
-
navržení otázek pro sebe-reflexi nebo supervizi,
-
vytváření tréninkových plánů nebo edukativních materiálů na základě videa.
Přestože AI nemůže nahradit lidskou empatii a zkušenost, může být cenným digitálním parťákem v procesu učení a růstu terapeutického týmu.
2. 6. Vývojová stádia terapeutické kočky
1. Koťě (0–6 měsíců) – primární vazba, socializace
2. Mladý věk (6–12 měsíců) – hra, pozorování, jednoduchý trénink
3. Dospívání (12–48 měsíců) – formování temperamentu, první bezpečné kontakty
4. Zralost (4–6 let) – stabilita, vyšší odolnost, zapojení do terapie
5. Vrchol (6+ let) – hluboká vazba, anticipace, specializovaná práce
Vývoj je dynamický – testování musí být opakované a reflektující.
2. 7. Podmínky bezpečnosti a hygieny
- Před návštěvou v zařízení je doporučeno provést u kočky základní hygienu (ošetření srsti, zastřižení drápků)
- Vhodná, dezinfikovatelná přepravka nebo transportní kočárek, prostor pro úkryt během aktivity, dostupnost pitné vody a nádoby na pití pro kočku, deka nebo jiná pouduška, dostatek hraček dle plánované aktivity, vytvořené odpočinkové zóny
2. 8. Etické zásady
- Felinoterapie je vždy dobrovolná – pro klienta i pro zvíře
- Kočka má právo na odmítnutí aktivity
- Kočka má vždy možnost volby
- Klient má být seznámen s možností kontaktu, a ten je veden citlivě a s respektem
- Zásadní je welfare kočky i člověka (viz samostatné kapitoly na webu)
2. 9. Vztah ke stávajícím právním předpisům
2.9.1. Zákon č. 246/1992 Sb., o ochraně zvířat proti týrání
-
Účel: Chránit zvířata jako živé tvory schopné pociťovat bolest a utrpení před týráním, poškozováním zdraví a bezdůvodným usmrcením.
-
Klíčové oblasti: Definice týrání, povinnosti chovatelů, zákaz některých praktik, inspekční pravomoci.
-
Aktualizace: Zákon byl novelizován, např. zákonem č. 501/2020 Sb., který posílil ochranu zvířat v chovech a zakázal propagaci týrání.
2.9. 2. Zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči (veterinární zákon)
-
Účel: Stanovit požadavky na chov a zdraví zvířat, veterinární péči a pravomoci Státní veterinární správy.
-
Klíčové oblasti: Veterinární osvědčení, očkování, evidence zvířat, přeprava zvířat, prevence nákaz.
-
Aktualizace: Zákon byl novelizován, např. zákonem č. 246/2022 Sb., který upravil podmínky veterinární péče.
2.9. 3. Ochrana osobních údajů (GDPR)
-
Nařízení (EU) 2016/679 (GDPR): Obecné nařízení o ochraně osobních údajů, které stanovuje pravidla pro zpracování osobních údajů v EU.
-
Zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů: Adaptační zákon, který doplňuje a upřesňuje pravidla stanovená GDPR v českém právním prostředí.
-
Klíčové oblasti: Práva subjektů údajů, povinnosti správců a zpracovatelů, ochrana osobních údajů klientů v institucích.
2.9.4. Zákon č. 359/2012 Sb., o ochraně zvířat při veřejném vystoupení a svodu zvířat
-
Účel: Upravuje pravidla pro zapojení zvířat do veřejných akcí, vystoupení, výstav, terapií.
-
Klíčové oblasti: Definice svodu a veřejného vystoupení, oznámení akce příslušnému orgánu veterinární správy, podmínky ochrany zvířat (voda, stín, manipulace apod.).
Shrnutí
Tato metodika podporuje odborný a etický rámec felinoterapie. Zdůrazňuje opakované hodnocení, vývojové změny u zvířete i člověka a propojení moderních neurovědeckých poznatků s praxí.
Je určena pro dobrovolnické i profesionální týmy působící v ČR.
Zpracováno podle aktuálních poznatků felinoterapie, včetně výstupů z české i mezinárodní praxe.
V Mladé Boleslavi 1. 7. 2025



