Feline Activities s osobami s omezenou hybností jedné horní končetiny
Aktivizační a tréninkové aktivity s „kočičími strukturami“
1. Uhlazování mačkaného papíru („kočičí pelíšek“)
-
Popis: Klient dostane zmačkaný papír, který postupně uhlazuje zdravou i oslabenou rukou. Terapeut může navést, aby si představoval, že uhlazuje kočce pelíšek.
-
S: Šustění papíru, tlak v prstech.
-
I: Obraz postupně hladší plochy.
-
B: Střídání hrubších a jemnějších pohybů.
-
A: Pocit uspořádání, klidu.
-
M: „Umím vytvořit kočce i sobě bezpečné místo.“
-
Afektivní systémy: CARE + SEEKING.
2. Dotyky na různé „kočičí“ struktury
-
Materiály: umělá kožešina, plyš, samet, karton, guma, jemná štětina.
-
Popis: Klient osahává a třídí materiály, pojmenovává je (např. „měkké jako kočičí bříško“, „drsné jako jazýček“).
-
S: Hmatová stimulace různého povrchu.
-
I: Vizuální porovnání barev a textur.
-
B: Zapojení prstů, posouvání materiálu.
-
A: Zvědavost, radost.
-
M: „Každá textura má svůj příběh, kočka má mnoho tváří.“
-
Afektivní systémy: PLAY + SEEKING.
3. Čisté stelivo – různé druhy
-
Materiály: bentonit, dřevité pelety, silikonové stelivo.
-
Popis: Klient rukou prohrabuje stelivo, zkouší jej nabírat, přesýpat, poslouchá zvuk. Možno i vsypat do krabice a „poslouchat kroky kočky“.
-
S: Zrnitost, tlak v dlani, teplota.
-
I: Zvuk sypání, vizuální kontrast.
-
B: Střídavé pohyby ruky.
-
A: Pocit péče, uklidnění.
-
M: „Dokážu připravit prostředí pro kočku.“
-
Afektivní systémy: CARE + SEEKING.
4. Krmivo – různé druhy granulí
-
Popis: Klient granule třídí, překládá, vkládá do misky. Lze zkusit i hru „najdi menší vs. větší granuli“.
-
S: Tvrdost, tvar, vůně.
-
I: Barevné odlišení.
-
B: Jemná motorika, úchop.
-
A: Soustředění, zvědavost.
-
M: „Dokážu kočku nakrmit, jsem užitečný.“
-
Afektivní systémy: CARE + SEEKING.
5. Plastový kartáč na česání
-
Popis: Klient si zkouší pohyb česání na kartáči (nejprve nasucho), poté může jemně zkusit kartáčovat plyšovou kočku nebo (pokud je vhodné a kočka souhlasí) i živou kočku.
-
S: Tvrdost plastových štětin, tlak.
-
I: Pohled na srst, struktura kartáče.
-
B: Opakovaný rytmický pohyb.
-
A: Uvolnění, pocit péče.
-
M: „Dokážu se postarat o kočku.“
-
Afektivní systémy: CARE.
6. Lízací podložka
-
Popis: Klient naplní podložku pamlskem (pomocí lžičky či prstů). Následně sleduje kočku při lízání – rytmus, soustředění.
-
S: Lepivost, tlak při roztírání.
-
I: Obraz kočky u podložky, zvuky.
-
B: Trénink jemné motoriky při roztírání.
-
A: Pocit očekávání, radost z výsledku.
-
M: „Umím dát kočce něco, co ji uklidní.“
-
Afektivní systémy: CARE + SEEKING.
7. Čichací kobereček
-
Popis: Klient vkládá pamlsky mezi látkové proužky. Sleduje, jak kočka hledá.
-
S: Textura látky, drobná manipulace.
-
I: Barevná pestrost, kočičí aktivita.
-
B: Koordinace ruky, ohýbání prstů.
-
A: Soustředění, radost z hry.
-
M: „Kočce dávám možnost hrát si, jsem součástí její radosti.“
-
Afektivní systémy: PLAY + SEEKING.
Náhledy fotografií ze složky Aktivity pro sedící či ležící osoby se zachovanou pohyblivostí horních končetin







